I denne artikel gennemgår jeg, hvordan du opsætter Google Analytics samt e-commerce sporing fra din webshop i WordPress med WooCommerce og til Google Analytics. Hermed også videre til AdWords, om du ønsker dette. 

Hvorfor er denne kobling vigtig for din statistik og dine salg og hvad kan du bruge den til?

Lad os antage at du sælger et produkt fra din webshop og ønsker information omrking, hvilke produkter der er mest sete, de mest solgte og hvilken vej dine kunder tager, når de skal foretage et køb. Alt dette er information, som du kan bruge til, at optimere din shop og skabe flere salg. Endvidere giver det dig også en mulighed for at sende disse resultater videre til AdWords, så du ved præcis, hvad et salg koster dig – og hvad din præcise ROI (Return on investment) er.

Hvad skal du bruge

  1. dit ID fra analytics. Dette får du, så snart du har oprettet dig ved Google Analytics. Dette er gratis og kan gøres her: Google Analytics
  2. Et plugin der kan indsætte sporingskoden og samtidig måle checkoutflow og ordreværdier. Du kan med fordel benytte WooCommerces egen version, som du kan finde her: WooCommerce Google Analytics Integration

Sporings ID

Når du har oprettet din konto hos Google Analytics og fundet dit ID, skal du have installeret det førnævnte plug-in. Den nemmeste måde at installerer det på, er ved at skrive navnet under “Plugins -> Tilføj nyt” på din WordPress side.

Sporing af e-handel - WooCommerce og WordPress

Når du har installeret dit plugin skal du gå til dine WooCommerce indstillinger. Her skal du indsætte dit sporings ID fra Analytics. Det er også her du skal vælge, hvad du ønsker at spore. Bruger du ikke WooCommerce kan du nøjes med standard tracking. I eksemplet nedenfor, har jeg brugt min egen webshop som udgangspunkt. Det vil sige, der er sporing af ordre, checkoutflow mv. 

Det ser ud således:

opsætning af google analytics på woocommerce

Du skal herefter vælge, hvad du ønsker at spore – her er hvordan alle mine e-commerce sider er opsat.

hvad skal spores

Når du har opsatte dette, vil Analytics begeynde at samle data fra din webshop eller hjemmeside. Bruger du ovenstående opsætning på en webshop, skal du aktivere udvidet e-handel i Analytics, for at få info omkring checkout. Dette kan du gøre i Analytics her: 

enhanced e-commerce wordpress woocommerce

Sådan! Nu er du færdig og du kan blot vente på, at der kommer info fra din side til analytics.

Her er et eksempel på, hvordan enhanced e-commerce viser dit checkoutflow så du kan se, hvor du muligvis kan forbedre det.

woocommerce enhanced ecommerce

 

Ønsker du at bruge disse data i AdWords, skal du importere “conversions” til AdWords. 

2 tanker om “E-commerce sporing til Analytics fra WordPress WooCommerce

  1. Helle siger:

    Hej
    Tak for en grundig guide.
    Desværre har jeg ikke fanen Integration i min WooCommerce. Hvad kan det skyldes?

    Mvh.
    Helle

  2. Michael Conradsen siger:

    Hej Helle

    For at få denne, skal du benytte deres Google Analytics plug-in (og WC skal være opdateret). Da burde du kunne se den. Hvis du ikke kan få det til at fungere, så lad mig vide det. Så tager jeg gerne et kig på det 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.