Når du skal opnå en god placering på Google, er det vigtigt at vide, hvilke ord der er trafik på og som dine kunder søger efter. På den måde kan du optimere på de helt rigtige ord, uden at skulle gætte dig frem. Jeg vil i denne artikel vise dig, hvordan du finder disse ord.

Det siger sig selv, at du skal have så mange besøgende som muligt, og du derfor skal ramme de ord, som netop din målgruppe søger på. Men hvordan tester du dette, og hvordan finder du de rigtige ord at SEO optimere? Det giver jeg svaret på her. 

Jeg kommer ind på to måder at måle på, hvoraf begge er 100% gratis. De fleste har hørt om AdWords i forbindelse med online annoncering – men dette er ikke det eneste, vi kan bruge det til.

AdWords kan nemlig give svar på, hvor mange søgninger der er, på et givent ord pr. måned. Dette er vigtigt, da vi på denne måde, kan få værdifuld indsigt i, hvilke ord vi skal udvælge og optimere på. 

I AdWords finder du “Keyword planner”, som vi skal bruge til at beregne antal søgninger pr. mdr. Den ligger under tools i menuen for oven. 

Keyword tool

Herefter vælger vi, at vi ønsker at se volumen og trends for søgeord. Det er denne: 

volumen på søgeord

Nu skal jeg vælge, hvilket land jeg vil se søgninger for – er det en dansk side og danske ord, så vælger du naturligvis Danmark. Nu får du en liste some denne, hvor du kan se, hvor mange månedlige søgninger der er på ordet(keywordet) “røde bukser”. 

søgninger keyword månedligt odense

Som vi kan se, er der i gennemsnit 320 søgninger pr. måned. Dette er ikke vildt højt, men søgeordnet er måske let at rangere på, og så har vi pludselig en masse gratis salg via organisk trafik, såfremt vi kommer op i top 3. 

Det næste jeg vil vise, er hvordan du med et program kan se, hvor let eller svært, det er at rangere på et givent ord. Næste eksempel omhandler brugen af Rank Tracker, som kan benyttes gratis og hentes her.

Med dette værktøj kan du se både antal mdr. søgninger, men også hvor meget kamp der er på et søgeord. Dette er vigtigt, da du måske ikke ønsker at konkurrere med de største webshops i Danmark, om et vigtigt keyword med mange søgninger. 

Ofte kan de bedre betale sig, at optimere mod mindre keywords med mindre trafik, men som er langt lettere at rangere på. 

Når du har hentet Rank Tracker, kan du indtaste uanede mængder af keywords og derefter kører en rapport der ser ud som nedenfor:

Hvor svært er det at rangere på et bestemt ord

I ovenstående kan vi se, en liste over ord, samt deres antal månedlige søgninger, deres rangering på Google lige nu og hvilken side de rangerer med. 

Vi kan derudover i den nederste del se, en Keyword Difficulty score. Denne er et udsagn for, hvor let det er at rangere på et ord. I eksemplet er scoren 28,9 og vi kan se den er grøn. Jo lavere score jo bedre. Vi ved altså nu, at Keywordet der er markeret “CMS GTR”, vil være let at få længere op på Google.

TIP! Sådan laver du on-page seo i wordpress og woocommerce.
følg guiden og få en bedre placering på google.

Nu kan vi så sammenholde antal søgninger med, om det er værd at arbejde videre med. Vi kan se antal mdr. søgninger ligger på 10, dvs. det er ikke noget jeg vil gøre en større indsats for. Havde søgningerne ligget på 100, kunne jeg bytte et par links til siden eller optimere on-page SEO, og måske kravle et par resultater længere op på Google.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.