I denne artikel vil jeg vise, hvordan du let og enkelt sporer dine resultater i Google. Dette er vigtigt for både din SEO og Linkbuilding, da du skal vide, om din strategi virker eller ej.

Der er flere måder at måle dine placeringer på. I dette indlæg kommer jeg ind på tre forskellige måder. Alle tre kan bruges gratis, men den ene kan kun bruges 30 dage. De tre metoder er som følger:

Rank tracker (Link-assistant.com) – et program der hentes ned, hvorefter du kan plotte dine keywords ind og se dine resultater. 

Google Webmaster Tools – Googles eget værktøj som giver dig mulighed for, at se hvilke ord folk finder dig på, samt hvordan du rangerer på dem, og hvilke der klikkes på. 

Accuranker – Et online tool der har en gratis prøveperiode. Dette er bestemt pengene værd, og er du seriøs omkring din SEO, er denne muligvis dit bedste valg.

For at starte et sted, så vil jeg gerne vise, hvad jeg selv bruger. Jeg har købt produktet Rank Tracker fra SEO Power Suite, da det giver mig uanede sider og søgeord at spore. Det kan bruges gratis og downloades gratis, det eneste der skal betales for, er hvis du ønsker at gemme dit projekt. (Dette er lidt vigtigt, hvis du vil have en graf over, hvordan et givent keyword performer over tid).

Som eksempel bruger jeg siden styrthjelm.dk, her har jeg taget en række produkt keywords (produkternes navne) og en række overordnede keywords som f.eks. styrthjelme. 

Over det sidste stykke tid, har jeg så optimeret disse ord vha. SEO og linkbuilding. Hver dag har jeg aktivt sporet, hvordan ordenes placeringer ændrer sig, så jeg ved om det jeg laver, nu også giver det ønskede resultat. Det ser ud således: 

styrthjelm

Ovenstående kan jeg altså måle på hvert enkelt keyword, hvorvidt det rykker sig rundt på Google. Hermed kan jeg holde øje med, om det jeg laver, er noget der giver værdi. I ovenstående billede er mit keyword “styrthjelme”, som har rykket sig over tid, fra en 16 plads på Google og til en 5 plads.

Altså en værdifuld stigning i søgeresultaterne. Generelt set, skal vi helst ligge nr. 1-3, da det er her, langt de fleste kliks ligger.

 

Tip! Er du ikke sikker på, hvilke ord du skal optimere på, så læs denne artikel og stop med at gætte dig frem – Hvilke ord giver mest trafik.

 

Sporing via Webmaster Tools

Som jeg nævnte tidligere, kan vi bruges Googles eget tool; Webmaster Tools, til at spore placeringer og kliks.

Dette tool sporer dog ikke vores rangeringer på keywords, der ikke er mange søgninger/kliks på, og det kan derfor være misvisende – men giver et udemærket overordnet overblik.

I nedenstående eksempel har jeg taget denne hjemmeside, som jeg netop er begyndt at arbejde på. Vi kan se der er kommet 8 kliks, men ikke hvor de er kommet fra. Vi ser at 2 af dem er kommet fra søgninger på live-it og liveit. 

live-it

Vi kan også se, at vi på ordet Live-it ligger nr. 4,7 på Google. Sidste kolonne viser nemlig vores position, og i grafen kan vi se, hvordan vi er faldet eller steget i placeringer for alle keywords. 

Klikker vi ind på det enkelte keyword, får vi en graf for dette, hvor vi kan se, hvor mange kliks vi har fået, samt eksponeringer og hvordan vi har rangeret over tid. Næsten på samme måde som med Rank Trackeren – her vælger vi bare ikke selv vores ord. 

Bemærk at nogle at de ord du får vist, måske med fordel kan optimeres, hvis det f.eks. er et ord med mange søgninger, som ligger i top 10 og nemt kan presses længere op. 

Accuranker – Automatiseret SERP

Accuranker gør det samme som Rank Tracker, blot i en online version, hvor det gøres automatisk dagligt. Her skal du ikke selv åbne softwaren for at kører den – du sparer derfor lidt arbejde på dette. 

Generelt set er Accuranker et godt valg, hvis du vil automatisere dine SERPs, det koster dog et månedligt beløb.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.