Her gennemgår vi, hvordan du let kommer i gang med at SEO optimere din WordPress eller WooCommerce side. Vi gennemgår de helt basis ting og jeg viser hvordan du let og enkelt opsætter dem.

Først og fremmest, så lad os se på, hvad du får ud af SEO. SEO står på dansk for søgemaskineoptimering og det er præcis hvad det er. Via SEO forsøger vi at rangere bedre i Google, så vi på den måde kan får mere organisk trafik. Altså trafik som ikke er betalt, i modsætning til PPC (Pay per click).

Der kan være mange grunde til, at vi ønsker mere trafik, men i langt de fleste tilfælde, er det fordi vi har en service eller et produkt, vi ønsker at sælge. Lad os f.eks. tage min ene shop som eksempel – jeg sælger styrthjelme og kunne derfor være interesseret i at rangere bedre på ordet(keywordet) “styrthjelm“.

Det kunne også være, det var en bestemt model af en hjelm, jeg gerne ville have højere op i søgeresultaterne for at sælge flere af dem.

Alt dette sker gennem SEO – både on-page (hvad du laver direkte på din side) samt off-page (taktikker som f.eks. linkbuilding, som den mest populære). Begge har stor indflydelse på, hvordan du rangerer på Google. I denne artikel beskæftiger vi os kun med on-page SEO i WordPress. 

Tip! Er du ikke sikker på, hvilke ord du skal optimere på, så læs denne artikel og stop med at gætte dig frem – Hvilke ord giver mest trafik.

Når du laver søgemaskineoptimering, er det vigtigt at du kan måle på dine resultater.  Ellers optimerer du i blinde. Vores vigtigste redskab er derfor måling.

Du kan f.eks. benytte Accuranker, som har en 30 dages gratis prøveperiode, men der findes også mange andre gratis redskaber. Jeg vil dog anbefale Accuranker, da det er let og simpelt at bruge for alle der er nye til SEO.

TIP! Du kan læse mere omkring sporing af dine seo resultater her, så du ved om din SEO har den ønskede effekt for din hjemmeside.

Nu hvor vi ved, hvorfor vi skal optimere skal vi bruge følgende plugin for at komme i gang. Nedenstående plug-in er 100% gratis og er verdens mest benyttede, når det kommer til on-page SEO i WordPress.

Du kan enten hente dit via linket ovenfor eller installere det direkte i WordPress under Plug-ings -> Tilføj nyt plug-in.

Når du har programmet installeret skal du aktivere det og derefter aktivere den avancerede del – dette ser ud således: 

Nu kan du trykke “Gem ændringer” i bunden, og så er vi klar!

Sådan bruger du YOAST SEO til WordPress og WooCommerce

Når YOAST er aktiveret får du nogle nye muligheder. Disser er både vist på sider, indlæg samt på produkter og findes typisk i bunden. De ser ud således:

YOAST opsætning

Ovenfor kan vi se, at jeg har et produkt der hedder “CMS GTR Teknic”, derfor har jeg i “Fokussøgeord skrevet dette. Herefter gennemgår YOAST mit produkt, for at se, hvordan jeg kan optimere, samt hvad der allerede er optimeret. Som vi kan se, er de røde og orange punkter, noget der kan forbedres. 

Skal forbedres

I ovenstående kan vi se, at der er for lidt tekst på mit produkt, mit keyword er ikke brugt i det første afsnit af min tekst, og der er ingen eksterne eller interne links på min side.

Disse kan jeg så arbejde på at forbedre, hvis det relevant. Bemærk at ikke alle ting YOAST foreslår er relevante.

Jeg vil f.eks. ikke linke til en ekstern side, der sælger samme produkt – men jeg vil måske gerne linke internt, til et produkt, der kan bruges til at rengøre eller vedligeholde denne type styrthjelm. Eller måske jeg ønsker at linke eksternt til en test af denne styrthjelm, fordi jeg ved den scorer en høj karakter. 

Forsøg at ramme så mange grønne prikker som muligt. Så er du allerede godt på vej!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.